Розробки уроків

Відео- фрагмент уроку з  Риторики. Гра. Ми репортери.


Мета. Сприяти створенню дружної класної родини. Спонукати батьків співпра- цювати зі школою.
            Розвивати  творчість, уміння реалізовувати себе в піснях, танцях, декламу-ванні віршів.                                                                                                      
           Виховувати у дітей почуття любові до Батьківщини - України, до українсь-кої  мови, повагу до державних символів України, до свого села, до свого роду, до батьків,  до української народної пісні.
Обладнання. Клас прибраний вишитими рушниками, виставка дитячих малюнків   « Моє село, окраса України  - це часточка моєї Батьківщини », виставка « Державні символи », квіти з українського віночка з паперу, дерев’яні розписані ложки, плакати « Україна- єдина  країна », «Українець – це на все життя», « Без верби і калини  нема України», виставка книг про Україну .
Учень. Увага! Увага! Розпочинаємо свято!                                                                         Сьогодні для суму в нас місця не буде.
Учениця. Ми Вам раді, люди добрі і вітаєм щиро Вас,  І запрошуєм ласкаво на свято у другий клас.
Учитель. Добрий день шановні гості, батьки, то ж розпочинаємо наше родинне свято « Нема без кореня рослини, а нас, людей , без Батьківщини».
1.                   Облітав журавель сто морів, сто земель.                                                                           Облітав ,  обходив, крила й ноги натрудив.  Ми спитали журавля: « Де найкращая земля? ».  Журавель відповідає: « Краще рідної немає!».

2.     У всіх людей одна святиня, куди не глянь,де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня, аніж зелений в пустині рай.  
Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини!                                                             
            ( Пісня Т. Кароль « Україна – це ти » )


Учитель. Діти ви народились і живете на нашій чудовій і мальовничій землі, в нашій славній Україні. Тут народилися і жили наші прадіди. Тут живуть наші батьки. Тут корінь українського народу,що сягає сивої давнини.
    А з чого починається Батьківщина?               ( Відповіді дітей.)
  
(Учні всі разом декламують вірш А Костецького « Батьківщина». )

Учитель. Кожна людина, яка переступила поріг нашого класу з впевненістю може сказати, що учні 2 класу знають, люблять Україну, українську мову та народні традиції, шанують Державні символи України.
                          Вікторина « Чи знаєш ти Україну?»
1.Кожна людина і в смутку, і в радості                                                                    Мусить завжди пам’ятати про одне: Звідки вона, якої нації, з якої місцини коріння росте?

                      2.Ми – українці, наш дім – Україна. 
Наша земля – це саме святе. 
Мама і тато, сімя і родина.
Хата, де виріс, зерно золоте.

3.Вишита колоссям і калиною,                                                                           Вигойдана співом соловя.                                                                                   Зветься веселково Україною,                                                                      Нене, зачарована моя.

                    4.Любіть Україну, як сонце любіть ,  
    Як трави, і вітер , і води.  В годину щасливу і в радості мить, 
  Любіть у годину негоди.
5.Любіть Україну у сні й наяву,  
Вишневу свою Україну, 
 Красу її вічно живу і нову ,  
 І мову її солов’їну.

 Учитель.  А чим славиться український народ?  ( Відповіді дітей. )                                  Існує така легенда. Наділяв Господь дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії владність італійці – одержали хист до музики. А ,що ж дісталося Україні? Неоціненний дар України, який уславив її на весь світ, - пісня, вона, сльоза очищає душу, як свята молитва. Бо живе в ній наш родовід, в ній живе наша прекрасна Україна. Кажуть , допоки живе мова, то живе народ, а якщо лине пісня народу – це історія, культура. 
Учениця. Різні пісні люблять і співають українці: патріотичні і сумні, веселі і                   жартівливі.     
                      ( Українська народна пісня « Варенички» )


Учитель. Українська хата – це колиска нашого народу. З неї починається любов до рідної землі, до нашої неосяжної Батьківщини, до свого рідного села, стежки дитинства, до мудрості народної: легенди, пісні, казки.   Коли ви станете дорослими то зрозумієте: нема у світі нічого милішого за рідну землю, де б ви не були, рідна земля, ніби рідна ненька, завжди кликатиме вас додому.

6. Мій отчий дім, де всі стежки мої,                                                                                   веселками ясними перевиті. 
Де у садах співають соловї,
  Де шлях в житах проліг в високім житі.
      7. Мій отчий дім, ти дав мені усе.Моя маленька біла рідна хата. Ввійшла у серце співом иголосистим, 
 І співом тим, який дарує мати.
8. Мій отчий дім, не перебудь в мені, пристанищем дитинства тимчасовим.
Даруй мені легенди і пісні, і мамине , і батька рідне слово.
     9. Люблю своє село я невеличке, мене не ваблять Києва вогні  І не чарує Ейфелева вежа, й далекі й невідомі острови.  У нас не чути гуркоту трамваїв, і не ганяють хвилі кораблі,   зате голубка гілочку гойдає,  голубка знає люди тут не злі.
10.Доводиться тут людям працювати,  Адже ми любим чорнозем святий.
Бо з нього насипна проростає ,  і вабить тихим шелестом листків.
     11. Ми бережем традиції і свята, Нащадкам пронесем через віки,     І на Великдень дітвора завзято, 
Обмінює яскраві крашанки.
12. Нема в містах великих тієї волі, 
Тієї таємничої краси,
Того  простору в колосистім полі,
Тієї ранньої цілющої краси!
                        13. Село Івот люблю тебе,
Коли земля укрита росами.
                                    Коли співає соловей в гаю дзвінкоголосий.
                                    Все тут знайоме із дитинства
                                    Озера, луки і поля,
                                    Все – це прекрасна і багата,
                                    Моя українська земля!
  


( Пісня В. Симоненко « Виростеш ти сину…» )
  14.У всьому світі кожен зна є Батьківщина лиш одна,
        І в нас вона одна - єдина – це наша славна Україна!
       Не забувай Шевченка спів, про горду славу козаків,
       Не забувай, що ти дитина, землі, що зветься – Україна!
                                  
Учитель. Діти, так в якій державі ми живемо?
                           Ми -  є діти, українські, хлопчики й дівчатка,
                           Рідний дім наш Україна, красна і багата!
 Проект « Віночок». На дошці плакат « Ми любимо Україну! ». Діти називаючи своє прізвище і ім’я підходять до дошки і прикріплюють квіточки
 « віночком » 
.                                                                          
              Ми любимо Україну!                                                                                             Учениця. Вірш « Я пишаюсь, що я Українка ». Н. Дибко                                            

Я пишаюсь, що я – Українка!
Що Дніпро в моїх жилах тече,
Що в Карпатах,тоненька стежинка,
До безкраїх небес приведе!
                                            
                                              Я пишаюсь,що я – Українка!
                                              Що мої праотці -  всі герої!
                                              І, що кожна прожита сторінка,
                                              Ожива з надзвичайних історій!

Я пишаюсь, що я Українка!
І не змінить цього ліку час.
Я пишаюсь, що я – Українка!
Я пишаюсь, що я серед Вас!

Учень. Бо ж нашому роду нема переводу,
             Хай пісня єднає коріння святі.
             Дай, Боже, нам віру і братню згоду,
             На довгії роки, на вічні віки!
 
                                 ( Пісня Н. Май « Квітуча Україна» )


Заключне слово учителя. Я була б рада ,якщо б кожен із присутніх залишив у своєму серці хоча б  на одну краплинку більше любові до Батьківщини, до рідного села, рідної мови, до своєї родини – бо тут наше коріння, без якого не можна жити в світі.
      Я дякую вам , діти, що ви гарно підготувалися до нашого свята, дякую батькам за ваших гарних дітей, всім, хто завітав до нас.
       Сподіваюсь, що наші зустрічі будуть традиційними, і тому ми говоримо:         « До нових зустрічей ! » 


        Івотський НВК ЗОШ І – ІІІ ступенів-ДНЗ  
Відкритий урок – дослідження            у 3класі

«Вітер. Повітря»
Мета: З'ясувати, що повітря є всюди, ознайомити учнів із значенням повітря і його властивостями, розвивати спостережливість, уміння аналізувати й робити висновки. Прищеплювати бажання пізнавати навколишній світ, дбати про чистоту повітря, дізнатися як людина використовує силу вітру.
Хід уроку
І Організація класу
- Дзвінок пролунав веселий дружно,
 Всіх він кличе в клас стали дітки всі рівненько
посміхнулися гарненько настрій на урок взяли, працювати почали. Працюватимем старанно щоб почути у кінці, що у нашім І класі діти просто молодці!
Діти у мене теж гарний настрій. Я дуже зраділа, отримавши листа для нашого класу і бандероль. Дозвольте зачитати листа. Невидимко поруч з вами вмійте відшукать мене Постарайтеся дізнатись про моє життя земне. Як зумієте на славу дружно всі попрацювати обіцяю приз-сюрприз Вам від мене передати
Невидимко.
Дітки, а ви хочете познайомитись з Невидимком? Отже, ми спочатку відгадаємо хто він. А потім дізнаємося про нього більше. - Відгадайте загадку:
Куди ступиш — всюди маєш
хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)                                                              - •
Сьогодні на уроці ми поведемо мову про повітря, дізнаємось де воно є. яке значення має в житті людини, чому потрібно дбати про чистоту повітря.
Пізнайко пропонує вам побувати в ролі дослідників. А отже і пропонує досліди.
Дослід 1. Опустіть порожню пляшечку у посудину з водою. Що ви побачили? (Бульбашки)
Дослід 2. Опустіть трубочку у склянку з водою і подміть у неї. Що ви помітили? (Бульбашки)
Дослід 3. Вкиньте у склянку з водою грунт, а у іншу склянку — цукор- рафінад.
Висновок, який роблять діти. У воді з'явились бульбашки — це повітря. Отже повітря є у твердих тілах, воно заповнює всі щілини.
Діти, назвіть предмети, які ви бачите у класі, за вікном.
- А чи можемо ми побачити повітря? -Ні
- Повітря прозоре і безбарвне.
Наша планета з усіх боків оточена шаром повітря.
- А чому ж небо блакитне? (небо це товстий шар повітря,  освітлений сонцем)
Ми хочемо дихати чистим повітрям?
А що забруднює повітря?
(вихлопні гази машин, механізмів заводи, спалювання опалого листя) і т.д.
А що очищає повітря? - Рослини. Ми не можемо вирішити проблем
шкідливих викидів в атмосферу, але можемо дбати про чистоту повітря в класі, дома. Давайте подумаємо як це зробити.
(Провітрювати, дбати про озеленення частіше бувати на чистому повітрі). Де чисте повітря — там більше кисню. Який можна зробити висновок.
Навколо нас є повітря. Проте ми його не бачимо, воно невидиме. Повітря заповнює всі проміжки, тріщинки й щілини в предметах. Повітря є й у воді. Куди б ми не пішли, куди б не поїхали морем чи суходолом, як би високо не піднялись на літаку — всюди є повітря. Земля оточена з усіх боків шаром повітря. Повітрям ми дихаємо, без нього не можуть жити ні люди, ні рослини, ні тварини.
Повітря ми не бачимо але ми чуємо, як стукає крейда по дошці, як ллється з крана вода. А чи можемо виявити за допомогою слуху повітря?
Дослід 4. Учитель стискає іграшку з "пискавкою"; розв'язує наповнену повітрям кульку; продірявлений гумовий м'яч.
Що ви почули? Чому?
Повітря виходить з іграшки - свистульки, м'яча через маленький"отвір.
-   Діти, розгляньте малюнки в підручнику.  Що ви бачите на першому малюнку; на другому? Де є повітря?
Уточнення вчителя: повітря також має займати місце, його можна стиснути. Стиснутим повітрям заповнені шини автомобілів, велосипедів, надувні іграшки, м'ячі. Речі, наповнені повітрям не тонуть у воді.
Робота в зошиті.
Фізкультхвилинка
Охорона чистоти повітря дуже важлива і необхідна справа.
Гра "Як зберегти природу?» (Фізпауза)
- Якщо ти не зриваєш великих букетів квітів, то сплесни у долоні над головою
- Якщо ти підібрав приблудне кошеня, простягни руки вперед.
Якщо   ти   переконаний,   що   кожній   людині   треба   піклуватись   про природу про все живе - простягни руки своїм сусідам і візьми їх за руки.
- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі, то тупни ногою.
- Якщо ти не ламаєш гілочок дерева, то підстрибни.
- Якщо ти саджаєш та доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підніми руку.
- Якщо тобі подобаються квіти - посміхнись.
Вчитель. Надзвичайно різноманітний світ. Продовжуємо наш урок.
Вільним козаком гуляє,
Часто напрямки міняє                                                                    
І на морі, і на суші
Влітку дітям трусить груші,
Всім приносить прохолоду,
Хвилями здіймає воду.
Білий сніг у полі стеле,
Вітряком пшеницю меле.
Власне, в нього справи різні,
Часом добрі, часом грізні
Має назву з п'яти літер.
Здогадались, що це? (Вітер)
Василь Лит У вас на партах малюночки з сонечком
- Намалюйте вітер
- Чому, коли ви малювали сонечко, воно у всіх було однакове, а вітер різний?
- Чому ми не бачимо вітер, а тільки відчуваємо його?
Що таке вітер? Зараз ми це з'ясуємо.
Дослід.
Дрібні клаптики паперу учитель кладе на край столу, і, змахуючи над зошитом, запитує:
- Що сталося з папірцями?
- Чому папірці злетіли зі столу?
Змахнувши зошитом, ми сколихнули повітря, а повітря штовхнуло папірці.
Від цього вони й злетіли.
Давайте переконаємося, що навколо нас є повітря. Помахайте зошитом біля обличчя і скажіть, що ви відчуваєте? Вітер.
Отже вітер - це повітря яке рухається. Вітри бувають різної сили від слабкого до дуже сильного.
Продемонструвати роботу свічечки.
Дослід.
Два учні прочиняють двері в коридор і ставлять запалену свічку на поріг класу. Полум'я нахиляється в бік кімнати. Низом іде холодне повітря. Коли піднімемо свічку вгору, полум'я нахиляється в бік коридора. Це виходить з класу тепле повітря.
Висновок повітря весь час рухається. Переміщається. Переміщення повітря на вулиці в природі називається вітром. Іноді вітер ледь помітний, а іноді він дме з великою силою і дме він в різні боки.
Вітер - це природний рух повітря. Повітря рухається навіть тоді, коли ми не помічаємо його.
Мильні бульбашки пускаємо. Діти подивіться за їхнім рухом.
Повітря рухається так, як тече струмочок. Але повітря часто змінює напрям руху і силу.
Вітер можна створити штучно (вентилятор включити)
Робота з підручником.
Яку роботу виконує вітер?
Який буває вітер? Влітку — теплий, свіжий, легкий. Взимку — холерний, колючий, морозний.
(Допомагає запустити повітряного змія. З його допомогою можна змолоти зерно. За допомогою вітру пливе вітрильник. Вітрова електростанція виробляє електроенергію).
- Повітря ми не бачимо, а вітер можемо побачити, почути і відчути.
Подивіться на картину на стіні і визначте: є вітер чи нема.
Розгляд картин
Подмухайте, будь ласка, як змальовано вітер у віршах Т.Г. Шевченка.
По діброві вітер виє.
Гуляє по полю.
Край дороги гне тополю.
До самого долу.

Реве та стогне Дніпр широкий.
Сердитий вітер завива.
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.

Вітер з гаєм розмовляє,
Шепче з осокою.
Пливе човен по Дунаю
Один за водою.
Сонце гріє.
Вітер віє
З гори на долину
Над водою гне з вербою
Червону калину.

Завдання 3-й групі  Попрацювати з тлумачним словником і пояснити значення вітрів різної сили. Вітер може здійняти бурю. Вітри бувають добрі і злі. Вони можуть приносити користь і робити шкоду. Буря — сильний вітер з грозою, дощем чи снігом.
(І летить на чорному колі
Чорна буря в чорному вбранні!
Чорні хмари небо облягли.
Трави захитались, полягли...) Буревій — дуже сильний вітер, ураган.
(Буревій свистів без тями
Поміж вільхами й дубами:
«Поламаю, потрощу, напущу на все дощу!»). Віхола — сильний вітер зі снігом.
(На білих конях віхола В село моє заїхала
Линемо крізь віхолу
З радісною втіхою). Вихор — сильний круговий рух вітру.
(Дядько вихор по землі промчав
Грушу обтрусив і витовк грядку).
Завдання 4-й групі
Підготувати влучні вислови про вітер. (Діти пояснюють значення).
• Шукай вітра в полі
•Летить, як вітер
•Вітер в голові
Бажаю попутного вітру Давайте подивимось на малюнки і визначимо силу вітру. Наш урок підходить до кінця і Пізнайко підготував для вас питання
- Для чого провітрювати кімнату?
- Що дізналися про повітря?
- Яке повітря корисне для істот?
- Як повинна людина піклуватися про чистоту повітря?
- Які бувають вітри?
- Чи приносять користь вітри?
- Якої шкоди може завдати вітер?
Чи    існувало    б    життя    на    Землі    якби    не    було    повітря?    Чому?
Відеопрезентація (вітру різної сили), слухання пісні "Реве вітер"...

VI. Підведення підсумків роботи.
Перевіримо, чи всі завдання Пізнайка виконали? (Так!)
- Що сподобалося на уроці?
(Відкриття бандеролі з подарунком Невидимка повітряного змія. Демонстрація роботи саморобного вітрячка).


          На уроці образотворчого мистецтва ми будемо малювати повітряних зміїв. На трудовому навчанні виготовимо такі вітрячки. А на екскурсії запустимо цього змія.
          Дорогі мої школярики! Нехай лиш вітер вам попутній віє І збуваються всі заповітні мрії Дихайте завжди на повні груди Хай виростуть з вас лиш добрі люди Щодень добру і розуму навчайтесь І з радістю до школи поспішайте. - Дякую за увагу.



Урок – гра. Дієслово. Повторення вивченого про дієслово.
Мета: формування предметних компетентностей: повторити вивчене про дієслово ( питання, значення, роль у реченні, зв'язок з іменниками); продовжувати форму- вати навички каліграфічного письма; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, увагу; збагачувати словниковий запас слів школярів; виховувати  пізнавальний інтерес.Формування ключових компетентностей:  уміння вчитися:формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший; соціальної: удосконалювати вміння продуктивно співпрацювати з учнями в групах; загальнокультурної: спри-яти дотриманню норм культурної поведінки.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань учнів.
Обладнання: картки із завданнями для індивідуальної роботи, демонстраційний матеріал, квіти, ноутбук, презентація. П. Чайковський « Весна» , корони, куб 
Хід уроку
І Організаційна частина. 1. Ранкове коло
1.І знову дзвоник кличе в клас, знання нові чекають нас. Ми дуже любим рідну мову її мелодію чудову. Тож починаємо урок, нехай знання ідуть нам впрок!
2.Привітання.
Доброго ранку, доброго дня!Хай плещуть долоньки, хай тупають ніжки, працюють голівки. Доброго ранку, доброго дня , бажаємо всім ми здоровя й добра.
Привітайтеся один з одним, називаючи імена по алфавіту.  -Яка зараз пора року?  ( Весна) А весна це – перші квіти. У мене є квіточка, кому ви хочете її подарувати і за що?

 3.Проблемна ситуація. Діти послухайте сполучення слів, щоб ви змінили?              
Діти ? квітку.        ( подарували )
- До якої частини мови воно належить?                                             
- Що означає дієслово? Я запрошую ……  на стілець автора.
Вірш  про дієслово.
Людям всім давно відоме дивне слово – дієслово.  Дію виконати може і в роботі допоможе.  Треба з ним завжди дружити, з ним нам веселіше жити. Все, що хочеш,-  в дієслові. Це -  найкраще в нашій мові!
ІІ Оголошення теми і мети уроку      - Хто здогадався, про що ми будемо говорити на уроці?  ( Відповіді дітей). Щоб весна швидше зявилася, нам потрібно згадати і повторити все, що ми вивчили про дієслово. Наша мова безмежний океан слів: довгих і коротких, добрих і злих, веселих і сумних. А найпрацьовитіші бджілки серед них… дієслова.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Хай девізом нашого уроку будуть слова : «Щоб успіх мати, треба добре працювати».
Учитель: А щоб на уроці ви не нудьгували,  для вас я нову казку написала:  « Відшукаємо весну і пробудимо від сну!»Десь заблудилася весна.То підморозить, то розтане.То є вона, а то нема. Знайдемо – і вона настане.Весна по класу заблукала, Скрізь сліди позалишала.( Учитель показує на малюнку різнокольорові сліди). Шукати будемо, як слідопити. Ви зможете таке зробити?
 - Хто такі слідопити? ( Відповіді дітей.)                                                                                    Спершу буде  жовтий слід, як писати повторіть.
ІV Каліграфічна хвилинка .  Девіз каліграфії. Писати: красиво, грамотно, охайно. Робота в міні групах.
 7
  5
  2
  8
    1
  6
  4
  3
 смі
  гу
 бив
 ло.
  Зро
  ляй
  ло,
  ді

( Зробив діло, гуляй сміло.)
-Як ви розумієте це прислів’я?  - Яке це речення за метою висловлювання? -  Назвіть частини мови. Доведіть, що слово зробив – це дієслово. Метод  «Прес». – В якому часі вжиті дієслова? 
 
VІ Узагальнення і систематизація знань учнів
1.Другим буде синій слід: усе про дієслово розкажіть.  Мозковий штурм  - Яка частина мови називається дієсловом?     
- На які питання відповідає дієслово?
 - З якою частиною мови зв’язане дієслово у реченні? 
 - За чим змінюються дієслова?     ( часами, числами в минулому часі за родами)                                                                                            - Яким членом речення є дієслова?
-  На які питання відповідають дієслова минулого часу?
 - На які питання відповідають дієслова теперішнього часу?
 - На які питання відповідають дієслова майбутнього часу? 
 - Як пишеться частка не з дієсловами?
2. Робота в групах. Створення «асоціативного куща». 
 – Підсумовуючи ваші знання створіть асоціативний кущ. Він допоможе вам чітко давати відповіді на запитання і застосовувати знання на практиці.


3. Третім буде білий слід бо ще сніг навкруг  лежить. Гра « Упіймай дієслово». Починаємо грати – увагу розвивати.
Учитель: Ще весна приморожує ранки                                        страхає весну молоду. Ще не встигли прозорим серпанком,
Одягнутись дерева в саду. Наш садок додивляється сни,        Але перший шпачок серед віття 
Просвистав уже пісню весни.
                           – Молодці добре впоралися із завданням. До подальших пошуків готові? 
4. Весняне сонечко пропонує наступне завдання.
Гра « Мій час».
Сиджу, танцював, співатиме, чекатиму, плету, пішов би  працюю, написав,  спатиму, йшов, розмовляє приїхав, буду пишу, чекає, сміялась, вивчатиме, списав, доглядатиме. Читала, дивлюсь.

5.Фізкультхвилинка.                                                     Відпочинку настав час, то ж запрошую всіх вас.     На хвилинку цю незвичну і цікаву, і музичну.
6. Наступним буде слід  веселий називається зелений. Робота по картках.    а)  Завдання. До поданих іменників дібрати спільнокореневі дієслова в неозначеній формі. (С. 83 варіант ІІ, завд. 1, 2) ;   б)  Завдання. Записати в дужках питання до дієслів. ( С. 82 варіант ІІ, завд. 4);    в)    Робота з підручником   с.134- 135. Робота з правилом.    г) Словникова робота: сигнал, телефон.
 V Підсумок  уроку .   А тепер -  червоний слід, хай розтануть сніг і лід.
    Гра « Куб Блума»

Учитель. Завітав сьогодні в клас на урок знову до вас. Кубик, діти не простий, кубик, діти чарівний.  Він доріжку прокладає, знання ваші перевіряє.

Молодці ви пробудили природу від зимового сну. Усі сніжинки розтанули і чути голосні пісні птахів.   Поетична хвилинка.   ( Діти на фоні музики читають вірші).
1 учень. Виглянуло сонечко, щиро посміхнулось. Пташка заспівала і весна вернулась.    До нашого класу, до свого дому.– Де ж холодну зиму мандрувала довго?                Весна. - В теплім краї,  аж за морем, - весна одмовляє.    Але мені наймиліше в українськім краї.    Де верби і тополі, де веселка грає,  Зорі з неба світять, діти підростають!
Весна.  Я – Весна життя дарую, травам, квітам і садам.  Тільки сонечку звелю я – і воно засяє вам… Стане весело навколо, зникнуть холоду сліди,На галявині розквітнуть перші проліски малі.
У нас сьогодні незвичайний урок, прийміть від Весни ці гарні квіти з найкращими побажаннями.
                                                 ( Весна дарує квіти ).



VІ  Домашнє завдання (за вибором учнів)
1.     С.133,   вправа 261 – виписати словосполучення  з дієсловом, визначити час дієслів;
2.     Дібрати 5 прислівв у яких є дієслова, записати у зошит, визначити їхній час.
Учитель. Я дякую діти вам за урок.                                             – Які завдання на уроці викликали труднощі ? 
 - Над чим треба ще попрацювати? 
 -  Що ви розкажете вдома?  
Скільки нам ще треба працювати! 
 Скільки працювати не помилятись, 
 Щоб велично зазвучало дієслово, 
 Щоб рікою струменіла мова!
Хай веселий весняний настрій завжди буде поруч з вами.  Весна – це про- будження природи. 
Весна – це така пора року, коли дуже добре починати щось нове. ( Харукі Муракамі). Тому я всім бажаю нових звершень. 
Урок закінчений. До побачення.                                         

Моя країна - Україна. Україна – незалежна держава.
  Символи держави:Герб, Прапор,          

   Гімн.

Тема.  Моя країна – Україна. Україна – незалежна держава.
            Символи держави: Герб, Прапор, Гімн.
Мета. Продовжувати ознайомлення учнів із поняттям «наша Батьківщина», уточнити і розширити уявлення дітей про велич і красу рідної України, систематизувати знання учнів про Україну як незалежну державу.  Ознайомити учнів з національними символами України :Гербом, Прапором,  Гімном.  Розвивати мислення,зв’язне мовлення,пізнавальний інтерес.                Зміцнювати почуття, національної гордості за свою незалежність,сприяти формуванню національної свідомості школярів, повагу до її символів.
Обладнання. Державний Прапор України,  Державний Герб України, Держав- ний Гімн , Конституція України, вишиті рушники, виставка книжок А. Сокіл «Моя країна – Україна», енциклопедія «Моя Україно»,виставка дитячих робіт «Державні символи України», малюнки дітей «Україна – моя Батьківщина», презентація, ноутбук.
Епіграф.
«Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край».     ( Д. Павличко)
                                       Хід уроку
І Організаційна частина
ІІ Привітання
Діти, у нас сьогодні на уроці гості, давайте їх привітаємо.
1- учень :  Ми раді Вас вітать в своєму класі
                   І дарувати хліб із золота – пшениці.
2 – учень:  Щоб хліб святий у всіх був на столі,
                    Щасливі люди були в місті і селі.
3 – учень:  Серця в нас сповнені любов ю,миром,
                    Бажаємо, щоб зустріч була щира.
/Подають хліб – сіль на вишитому рушнику/.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
1.     Читання акровірша учнями ( з дошки).
У всіх людей одна святиня -
Куди не глянь, де не спитай, -
Рідніша нам своя пустеля,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
-         Знайдіть назву Батьківщини у цьому вірші?
2.     Складання асоціативного куща за темою Батьківщина.
( Україна, рідний край, моя держава, Дніпро, вишиванка, рушник, калина, верба, прапор, гімн, герб…)
ІѴ Повідомлення теми і мети уроку
-В якій країні ми живемо?
Ми всі діти українські,
Український славний  рід.
Дбаймо,щоб про нас маленьких
Добра слава йшла у світ.
                                                            Все,що рідне,хай нам буде
                                                            Найдорожче і святе.
                                                            Рідна віра,рідна мова,
                                                            Рідний край наш  - над усе!
Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини.
А тему нашого уроку нехай підкажуть рядки вірша Ліни Костенко:
Буває часом сліпну від краси
Спинюсь, не тямлю,що воно за диво,-
Оці степи, це небо, ці ліси -
                                                             Усе так гарно,чисто,незрадливо,
                                                             Усе,як є – дорога,явори.
                                                             Усе моє – все зветься …   (Україна)
-         Отже чому буде присвячений наш урок?
    (Так, нашій рідній Україні та її державним символам.)
Ѵ Робота над новим матеріалом
Моя країна – Україна. Україна – суверенна держава.
1.Розповідь- бесіда вчителя:
- Діти, що для вас означає слово Батьківщина?
- Від якого слова воно походить? Як іншими словами можна сказати Бать-
ківщина?    ( Відповіді дітей ).
Розповідь вчителя. Святою для кожної людини є земля, де вона народилася, зробила свій перший крок, вимовила перше слово,почула мамину пісню – колисанку,народну пісню народилася і живе.  Кожна людина найбільше любить той край. де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею.                                                                                 Подивіться уважно на карту України. Простір землі,яку заселяють  українці, є  такий великий,що аби перетнути пішки із заходу на схід,треба йти 90 км долаючи щодня 30 км.  Нашими найближчими сусідами є: росіяни, білоруси, поляки,чехи, словаки,угорці,румуни, молдовани,болгари. (9 країн)
                       (Показ учителем країн – сусідів на карті)
Багато поетів писали про свою рідну землю,один з таких віршів поета Володимира Коломійця ми сьогодні і прочитаємо.
Робота з підручником с.102.
1.Читання вірша учнями вголос «ланцюжком».
2.Аналіз прочитаного з елементами вибіркового читання.
- Які слова говорять про те,що автор любить свій край? Доведіть рядками з вірша.
- Якою людиною треба стати,щоб «зрости достойним сином» ?
- До чого закликає автор вірша?
Гарний наш рідний край,бо має і високі гори,вкриті зеленими лісами,І бистрі ріки,і безмежні урожайні поля ,і заквітчані луги, мальовничі села і міста.
-         А яке головне місто України?
В Україні понад 1000 міст. Найбільшими містами є : Харків, Дніпропетровськ,
Донецьк,Одеса,Запоріжжя,Львів.
( Показ ілюстрацій з книги А. Сокол «Моя країна – Україна», показ міст на карті).
Річок в Україні налічується 73 тисячі. Серед них є великі і малі.
-         Яка найбільша річка України? Так це – Дніпро,його ще називають Славутич.
Найбільшими річками України є : Південний Буг, Псел, Дністер, Дунай, Прут,
Сіверський Донець.
Робота з підручником с.103.
1.Читання вірша М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече…» учнями .   2.Відповіді на питання підручника.
                                   Фізкультхвилинка
                       Ми мандруєм, ми мандруєм , Україною крокуєм.
                       Ось побачили Карпати. Як вершину нам дістати?
                       Заглянемо в озерця, не торкнутися нам дна!
                       Так ми довго, довго йшли і до школи знов прийшли.
Розповідь вчителя. Україна – це суверенна країна. Що ж означає вислів «Україна суверенна – держава? Це означає, що вона має право самостійно,без втручання інших держав, вирішувати свої внутрішні і зовнішні справи. А ще Україна – демократична . Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати закони по яким ми живемо.
-А як називається документ в якому записані основні закони нашої країни?
   (  Конституція України прийнята 28 червня 1996 року ).
Ми також повинні пам’ятати дату – 24 серпня 1991 року. В цей  день прийнято Акт проголошення незалежності України.
ѴІ Державні символи України.
 Розповідь вчителя. Кожна держава має свої символи . З глибини віків до нас дійшла легенда. Давним- давно жила одна жінка і мала трьох синів. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди, прославляючи матір.         Першим пішов старший син. І щоб його запам’ятали мати подарувала  йому золоту корону з золотими промінчиками. За корону, що зігрівала  людей і показувала дорогу до найкращого життя, люди дали йому імя – Тризуб.
 ( Виходить учень  з короною на голові і написом « Герб», розповідає вірш про Державний Герб).                                                                                       Середньому синові мати подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами він прославляв матір. Люди дали йому імя – Прапор.
  ( Учень з короною на голові  і написом « Прапор» розповідає вірш про Держав- ний Прапор) .                                                                                                    Прийшов час вирушити в дорогу найменшому сину. Мати подарувала йому чарівний голос, як у соловя. І сказала йому: « Де б ти не був, хай завжди звучить дзвінкоголоса пісня ». Люди дали йому імя – Гімн.
  ( Учень з короною на голові  і написом « Гімн» розповідає вірш про Державний Гімн» ).                                                                                                                             З того часу ходять сини разом – Тризуб, Прапор, і Гімн, - прославляючи свою матір.
    
      2. Робота в малих групах:
1 група -  описати Герб України. Де його можна побачити?
2 група – Пофантазуйте,чому Прапор України має такий колір?
3.Фронтальна бесіда:
- Що таке Гімн?                         Як називається Гімн України?
- Як треба слухати Гімн?        - Хто його написав?
Національний Гімн України – це урочиста, патріотична пісня,символ державної єдності . Назва його « Ще не вмерла Україна» написав П. Чубинський. По радіо звучить о 6 ранку та о 24 годині ночі.
                       (Слухання Гімну України в фонозапису).
  ѴІІ Узагальнення і систематизація знань учнів
1.Робота в зошитах с.37.
2. Робота з підручником с.111- 112.
VІІІ Домашнє завдання. 1. С.102-103;с.111-112 опрацювати матеріал підручника, виразно читати вірші. Довідатися у дорослих, чому річки Івотка і Лопатина мають такі назви.
3.Оцінювання відповідей.
 ІХ Підсумок уроку
Учитель. Поняття « Батьківщина» - святе. Це – як мати і батько, як хліб на столі,як вода і повітря, без яких людина просто не може жити. А якою бути Батьківщині – заможною чи бідною,квітучою чи знедоленою,залежить від людей, яків ній живуть,тобто від кожного з нас.
1.Метод «Незакінчене речення».
Що значить бути громадянином України?
2.Вікторина «Моя Батьківщина – Україна».
- Хто Президент України?
- Як називається Основний Закон України?
- Як співають і слухають Гімн?
- Скільки кольорів має Прапор України?
- Синій колір українського Прапора символізує…  (небо)
- Жовтий колір Прапора – це колір..  (пшениці)
- Як називається державний Герб України?
- Яке місто є столицею України?
- Найголовніша пісня країни – це…  (Гімн)
- Найрідніше,найдорожче, найкраще місце на землі - …  (Батьківщина)
- Назва нашої держави…  (Україна)
3.Метод «Мікрофон».  Моя порада Президенту України.